Syrener
Vilken underbar doft...


Halloj!
I veckan hann jag med ett snabbt loppisbesök.
När jag står där och skall betala så ser jag en
gammal lerkruka och kommer genast på ett
pyssel som jag sett. Tyvärr var inte den krukan
till salu för "loppisbruttan" skulle ha den själv
hon hade sett något som hon tänkte testa!
Och det roliga i detta var att vi båda vart inne
och hittat samma ide´
Köpte en annan kruka, men kom på att syrener
har jag inga, vår häck blommar inte i år av någon
anledning.
Åkte sakta hemåt och tänkte "nalla" av någon på vägen,
men det vågade jag inte hihi.
Som tur var hade grannen :O)

Så igår kväll fick jag hjälp av Emanuel att plocka
mossa
&
pysslandet kunde påbörjas...










Och det här är nog det finaste jag sett på länge.
Tack fina Gerda för denna fin fina ide´
Känner du att du har lust att göra en egen så
kika in här vetja, finns en beskrivning & allt
Gamla lerkrukor har nog dom flesta
och det bästa är att du kan sticka i vilka
blommor som helst. Fantasin har inga gränser.
Önskar er en riktigt skön Lördag
kram
Arja



Kommentarer

  1. Hej fina du,
    Vad otroligt roligt att du testade och att du dessutom länkade, tack.
    Din blev ju jätte fint med den lilla kronan där uppe.
    En sak ska du tänka på att dina syrener är rätt så färska(inte riktig utslagen än alltså)och så behöver de rätt så mycket vatten och eventuell näring för att klara sig i oasisen.
    Du behöver verkligen doppa hela krukan i ett vatten bad och helst i en socker vatten bad så att blommorna orkar att slå ut.
    Sockret är som näring för blommorna och detta gör att de orkar slå ut och inte börjar hänga.
    Det räcker med typ 1 liter vatten och blanda det med 1 dl vanligt socker.
    Nästa gång när du skulle göra ett sånt arrangemang igen eller om du skulle vilja arrangera syrener i oasisen då ska du nog använda syrener som är lite mer utslagen.
    Dessa färska syrener brukar vara omtåligare att jobba med.
    Sätter man de på en vas med rent vatten är det en hel annan sak än att sticka de i oasisen.
    I vanligt vatten har de bättre möjlighet att dricka och i oasisen är det lite mer begränsat.
    Men som du säger kan man ju använda vilken blomma som helst.
    Mina syrener har jag tagit bort och nu tänkte jag något annat, har inte kommit på vad än.
    Hoppas du tar det inte illa upp att jag säger detta till dig. I min yrke som florist har jag testat en hel del ibland lyckat och ibland inte så jag vet oftast hur det fungerar med de flesta blommor.
    Hoppas du njuter länge av din fina kruka och som sagt slocknar syrenerna då kan du ersätta de för något annat.
    Ha det gott.
    Kram gerda

    SvaraRadera
  2. Så läckert! Tack för tipset! Jag har massor av syren i olika färger i min trädgård.
    Må gott och ha det riktigt bra!
    Vink vink.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar